PRESS RELEASE

Archive Press Release

Wired.it

Thursday January 14th, 2016

Wired Audi Innovation Award, il vincitore della categoria Mobility

Giovanni Maria De Lisi e la sua Greenrail, un progetto per rendere ecosostenibile il trasporto ferroviario…

Leggi l’articolo

Gommeblog.it

Thursday November 5th, 2015

Le ferrovie diventano green con la gomma riciclata da pneumatici fuori uso

Ecopneus presenta Greenrail, la traversina ferroviaria del futuro. Innovativa, sostenibile, duratura, antirumore ed economica:un significativo output della filiera…

Leggi l’articolo

Focus.it

Da rifiuto a… ferrovia. Si può con gli pneumatici fuori uso – Ecopneus presenta Greenrail a Ecomondo

Traversine ecosostenibili realizzate in gomma riciclata da pneumatici fuori uso, i cosiddetti PFU. Le ferrovie del futuro potrebbero essere così….

Leggi l’articolo

Repubblica.it

Ferrovie più “green” con le traversine di gomma riciclata da pneumatici

Dal Salone Ecomondo di Rimini una novità nel campo del riutilizzo ecosostenibile dei rifiuti…

Leggi l’articolo

EconomyUp.it

Friday May 29th, 2015

Shark Tank, parla De Lisi (Green Rail): «Perché ho rifiutato un milione di euro»

Nel programma di Italia1 il founder della startup ideatrice di traverse ferroviarie eco-sostenibili ha respinto l’offerta di un milione per il 20% della società…

Leggi l’articolo

IRJ

Tuesday May 12th, 2015

Sleepers go green

Greenrail, Italy, is in the early stages of developing a new sustainable railway sleeper. The company’s research is also opening up the possibility…

Leggi l’articolo

Corriere della Sera

Monday April 13th, 2015

Freni con microelettronica e traversine in plastica, le 10 aziende italiane più innovative

Da Brembo a GreenRail, da Texa a Bio-On: tra grandi aziende e startup, la scelta del Mit Technology Review. La premiazione il 21 Aprile a Padova…

Leggi l’articolo

MeridioNews

Thursday April 9th, 2015

La palermitana GreenRail Azienda tra le dieci d’Italia più innovative

L’edizione italiana del Mit Technology Review ha incoronato le dieci aziende più innovative, tra queste spicca la palermitana GreenRail…

Leggi l’articolo

Il Sole24Ore

Tuesday April 7th, 2015

Ecco le 10 aziende italiane che hanno rivoluzionato il loro mercato nel 2015

Smart & Disruptive Companies sono le imprese che, secondo la Redazione di Mit Technology Review Italia, hanno realizzato, recentemente…

Leggi l’articolo

Corriere della Sera

Il Mit premia le 10 aziende italiane che fanno concorrenza al mondo

Da Almawave a Texa, quando il made in Italy rivoluziona il mercato. Senza l’aiuto delle grandi però non si diventa globali…

Leggi l’articolo

Sicily Technology

Monday March 30th, 2015

GreenRail: il futuro delle ferrovie mondiali in mano alla Sicilia

C’è un gran fermento nel mondo ferroviario ed è tutto merito di GreenRail, società fondata da Giovanni De Lisi ed altri giovani siciliani, che sfrutta innovazione e sostenibilità…

Leggi l’articolo

La Razón

Sunday March 15th, 2015

Vías para el AVE  fabricadas con neumáticos reciclados

La «startup» GreenRail acaba de obtener financiación europea para fabricar sus traviesas sin hormigón capaces de producir electricidad…

Leggi l’articolo

Wired

Wednesday March 4th, 2015

Le 10 migliori startup d’Italia

Dal successo di musiXmatch alle speranze su EndoFaster passando per cibo, turismo, rinnovabili, design: le giovani aziende per cui il 2015 può essere l’anno…

Leggi l’articolo

Giornale di Sicilia

Friday February 27th, 2015

Energia pulita ed ecosostenibilità: progetto siciliano per i treni europei

L’attenzione per l’ambiente e per il risparmio energetico trova terreno fertile in Sicilia, dove il sole, il vento ed il mare abbondano a beneficio di chi la natura vuole viverla a piene mani…

Leggi l’articolo

Forbes

Thursday February 5th, 2015

Meet GreeRrail, The Startup That Will Make Train Travel Even More Sustainable

There’s a lot of talk about sustainable mobility nowadays, often in relation to a more environmentally friendly use of cars, or to its reduction…

Leggi l’articolo

Rinnovabili.it

Tuesday January 27th, 2015

Pneumatici fuori uso per le ferrovie del futuro

Gli pneumatici fuori uso nel rivestimento delle traverse ferroviarie possono ridurre le vibrazioni e recuperare energia grazie all’effetto piezoelettrico…

Leggi l’articolo

Millionaire

Monday January 26th, 2015

Giovane inventa la ferrovia sostenibile che produce energia

Si è inventato GreenRail, una traversa ferroviaria fatta di pneumatici e plastica riciclata, che riduce spese di manutenzione, rumori e vibrazioni. E che in più genera…

Leggi l’articolo

StartUp Italia

Tuesday December 30th, 2014

Gli eco-binari che producono energia nelle metro del mondo

Greenrail è fra è le 10 migliori startup del 2014 secondo l’ebook pubblicato da Startupitalia…

Leggi l’articolo

Il Sole24Ore

Sunday December 28th, 2014

Le traversine di Giovanni e il problema di dentro degli italiani

Esco a cena venerdì sera a Roma con Alberto Negri, bandiera del «Sole 24 Ore» che ha battuto i territori di guerra di questa terra come pochi…

Leggi l’articolo

Ansa

Sunday December 21st, 2014

Da binari “verdi” a posteggi smart, idee vincenti per energia

Una traversa ferroviaria fatta di plastica e pneumatici riciclati che produce energia al passaggio dei treni, un software per il monitoraggio…

Leggi l’articolo

Il Giornale

Tuesday December 9th, 2014

Così cambia la ferrovia: ecco i binari del futuro

Con Greenrail arriva la traversa ferroviaria intelligente. Ed ecosostenibile…

Leggi l’articolo

Il Sole24Ore

Thursday November 27th, 2014

Greenrail, eco-friendly Sicilian start-up, makes plastic sleepers to produce renewable energy

Greenrail is a sleeper made of plastic and used tires: it reduces vibration, noise and maintenance costs. Patented by a start-up company from…

Leggi l’articolo

Il Sole24Ore

Wednesday November 26th, 2014

La ferrovia green che produce energia

Per descriverla bastano tre “esse”, prese in prestito dall’inglese. “Safety, sustainibility, saving”: sicurezza, sostenibilità, risparmio…

Leggi l’articolo

Wired

Thursday November 13th, 2014

Edison Start, i vincitori fra smart city, ambiente e legalità

Premiati i progetti GreenRail, Ciuri di Campo e Park Smart. Già lanciata la nuova edizione, Edison Pulse, dedicata a energia e sviluppo del territorio…

Leggi l’articolo

Il Giornale

«Ecco l’innovazione che l’Italia sa esprimere»

«Oggi abbiamo potuto vedere e toccare con mano l’innovazione che l’Italia è in grado di esprimere». Così Bruno Lescoeur, ad di Edison, nel corso…

Leggi l’articolo

Il Sole24Ore

Edison Start premia le 3 start up più innovative con 300mila euro

Una traversa ferroviaria ecosostenibile che produce energia al passaggio dei treni, un software per il monitoraggio dei parcheggi, un programma di turismo etico…

Leggi l’articolo

Il Giornale

Wednesday November 12th, 2014

Edison Start premia le idee più innovative d’Italia

Una traversa ferroviaria in plastica e pneumatici riciclati che produce energia al passaggio dei treni, un software per il monitoraggio dei parcheggi liberi e un…

Leggi l’articolo

La Stampa

Edison premia l’innovazione con “Start”

Il concorso per i progetti più innovativi e sostenibili incorona una traversa ferroviaria di plastica che produce energia, un programma di turismo…

Leggi l’articolo

Il Sole24Ore

Tre idee dalla Sicilia premiate per l’innovazione in chiave sostenbile

Una traversa ferroviaria in plastica e pneumatici riciclati che produce energia al passaggio dei treni, un software per il monitoraggio dei parcheggi liberi…

Leggi l’articolo

La Repubblica

Tuesday October 14th, 2014

GreenRail, la traversa ferroviaria made in Palermo che produce energia

Una tecnologia brevettata in 148 paesi su cui potranno circolare i treni, riciclando plastica e vecchi pneumatici e producendo chilowatt di energia elettrica. Si chiama Greenrail…

Leggi l’articolo

La Repubblica

Wednesday October 8th, 2014

La nuova mobilità? Corre sui binari “Ma a patto che siano eco-sostenibili”

“Abbiamo progettato e brevettato una traversa ferroviaria ecosostenibile, ottenuta in parte da pneumatici fuori uso e plastica riciclata”…

Leggi l’articolo

LiberoQuotidiano.it

Friday October 3rd, 2014

Makers italiani, quei compaesani che inventarono il futuro

Scrivo queste righe vibrando – direbbe lo scrittore Fredric Brown- sull’assurdità degli infiniti universi possibili. Sfoglio il catalogo della mostra romana Make in Italy…

Leggi l’articolo

THE PRODUCT

GREENRAIL™ sleeper has been thought by trying to combine the advantages of concrete sleepers with the ones of composite sleepers.
The sleeper is composed of an inner core in concrete, covered by an elastic outer shell obtained from recycled plastic and ELT, which reduces maintenance costs, vibrations and noise.
The result of the combination between concrete and composite sleepers is a sleeper that has a longer lifespan, estimated in 50 years from the first installation. Also, the sleeper is designed to support the “W” rail elastic type fastening system, pre-assembled in factory, which facilitates the construction through renewal trains and requires less time. This, together with the inner core in concrete, makes the product adaptable for all types of lines.

The outer shell ensures higher resistance to whether conditions, freeze, unfreeze and fire and contributes to reducing vibrations and noise, while ensuring better interactions between the ballast and the sleeper, reducing rail lateral displacement.
The elastic outer shell, obtained from recycled plastic materials and rubber, ensures a series of comparative advantages, with respect to concrete sleepers, among which:

  1. Increase of the time interval between the two operations of ballast tampin;
  2. Higher capacity to mitigate vibrations;
  3. The integral shell contributes to decrease air noise produced during train transit.


Greenrail™ has designed four different types of innovative sleepers, with the objective to have products usable in all lines:

  • 190 SR W: length 190 cm, weight 220 Kg, they are designed for narrow-gauge lines 950 mm 1000 mm
  • 230 W: length 230 cm, weight 260 Kg, they are designed for the conventional lines (max speed 190 km/h).
  • 240 W A/V: length 240 cm, weight 320 Kg, they are designed for high-speed lines (max speed 250 Km/h).
  • 260 W A/V: length 260 cm, weight 350 Kg, they are designed for high-speed lines (more than 250 Km/h).


Sustainability

Environmental performances of Greenrail™ sleepers are better than concrete sleepers. Greenrail™ is obtained from recycled materials, able to decrease vibrations, rail lateral displacement, noise and maintenance costs. All these features can be translated into tangible benefits in terms of environmental sustainability.
First of all the use of secondary materials such as recycled plastics and ELT allows to use the material recovery from two waste streams whose disposal is somewhat critical;
Such direct advantage might be supplemented by further favorable environmental aspects, such as the decreased consumption of ballast and the consequent lower release of particulates in the air. Furthermore, the possibility to produce some electric energy thanks to the embedded piezoelectric or photovoltaic system is another advantage of the system that needs to be addressed.
Environmental sustainability of Greenrail™ sleeper is thus the results of these elements.

Sleeper Composition

The sleeper is produced with recycled material (ELT + plastic) and complies with current and future environmental needs. It is, in fact, calculated, that 1,670 GreenRail™ sleepers (equal to 1 km of railway line) contribute to recover 35 Ton of ELT and 35 Ton of recycled plastic.

Lower Ballast Pulverization

A lower ballast pulverization generates a series of positive benefits for the environment:

Minor need of refurbishment of new stone rubble and, as a consequence, less demand of
materials derived from stone mountains excavation;

Improvement of air quality;

Reducing the acoustic impact arising from train transit, due to the outer shell in plastic;

Less maintenance needed means also: less heavy vehicles and machineries; less human
forces, too often involved in situations with a dangerous lack of security


 
 

1 KM =1670 sleepers


One kilometer of Greenrail
contribute to recover

35 ton of EoLT
(End of Life Tyres).

35 ton
recycled Plastic.

R&S

GREENRAIL™ thanks to its technical features is the only one that can incorporate different systems. Greenrail R&D, in partnership with the main national and international research centers, is working hard to implement new product developments: Greenrail Piezo™,Greenrail Solar™ and Greenrail LinkBox™.

Thanks to these products, Greenrail is winner of Horizon 2020 dedicated SME Instrument – Phase 1 Small Business Innovation Research for Transport. This project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme under grant agreement No 662376

flag_yellow_high



Greenrail Piezo™ is a sleeper that is able to produce electric energy. This is made possible through the use of a piezoelectric system that is placed under the rail section.




Greenrail Solar™ is a Greenrail™ sleeper that can produce electric energy by using a photovoltaic module placed in the center of the sleeper, thus transforming the railway lines into 150 Kwh solar fields.




Greenrail LinkBox™is a Greenrail Solar™ or a Greenrail Piezo™, that is able to integrate many systems, such as security and safety systems or telecommunication systems.


Management team

 PARTNER


GreenRail GreenRail has concluded several strategic partnerships, which will lead to a series of positive results, in particular:

  • Exchange of know-how and technical skills for the progress of the innovation;
  • Creation of a growing network worldwide for the purpose of tackling the identified markets;
  • Increase of the company visibility through a series of articles and interviews, which has demonstrated that both national and foreign recognized media are interested in the proposed innovation.


 AWARDS


GreenRail is in the top ten of StartupItalia.com ranking 2015. In recent years, GreenRail has been finalist or winner of important Italian and International startup awards.

CONTACT

HEADQUARTER

Via Giovanni Durando c/o PoliHub,39 20158 Milano (Italy)

REGISTERED HEAD OFFICE

Via Belsiana, 71 00187 Roma (Italy)

P.IVA/VAT IT06160010820








© Greenrail Srl

P.IVA/VAT IT06160010820

Registered Head Office Via Belsiana, 71 00187 Roma (Italy)

Headquarters Via Giovanni Durando c/o PoliHub,39 20158 Milano (Italy)

 

Copyright All Rights Reserved
Greenrail srl © 2015

Designed and Devoleped
by Eikony